Het verhaal van…

Zo veel renners, zoveel verhalen. En in het geval het Kona LTD team, zoveel verschillende wedstrijden. Laura en Dave reden de La Chouffe marathon in Houffalize, Roy de Sauerlandmarathon in Grafschaft, Linja de Grand Raid Christalp en Lotte het Beneluxkampioenschap in Kluisbergen. Het verhaal vertelt zich vanuit de ogen van de renners…

La Chouffe marathon Houffalize

Laura: 4:45 wekker: “zoo vroeg, heb nog geen zin, maar als ik niet ga krijg ik spijt en ben ik de hele dag niet te genieten “dat waren de eerste woorden uit mijn mond die dag, en daarna: “arme Dave…”

0c4f835d-f320-4bd8-9443-eb22f35ee314

En ik hebt de goede keuze gemaakt! Starten tussen de kabouters (la Chouffe), super weer en geweldig mooie trails met beruchte steile beklimmingen en technische afdalingen Wat was het mooi en zwaar. Na 95km en super voldaan (lees moe) rolde ik als 3e over de streep, De laatste 20km waren zwaar afzien en de snelheid was er wel uit. De benen voelde goed na de Trans Maurienne, de echte bergen maken je sterker. Maar vooral mentaal bleef de drive er om af te zien en te blijven pushen.

Meer dan tevreden en voldaan met La Chouffe Bier, bloemen en 2 stoffige Kona Bikes ging de weg terug naar huis. Wat een top dag was dit. Blij dat we zijn opgestaan.

Dave: ik had al een tijdje er voor al men zinnen op deze marathon gezet aangezien ik na de Transmaurrienne al de nodige trainingsritjes had gehad en dus mijzelf klaar voelde voor weer een nieuwe uitdaging. Ik stond goesting (is vast Belgisch) aan de start en ja de benen waren op de juiste spanning al bij de eerste klim was het compleet anders meestal is het er even inkomen maar dat was niet nodig. Dat geeft je wel een boost dus geen klim was te steil of te lang, met als resultaat 25ste bij de masters van 77! De eerste rit op mijn nieuwe paarse Kona Hei Hei is een feit.

Grand Raid Christalp

Linja: om 6:30 vertrokken we vanuit Verbier met 22 dames en 500 heren op weg naar Grimentz. De tocht van uiteindelijk 129km met 5700 hoogtemeters zou ik samen met Martijn (mijn vriend) aangaan. Ik was niet benieuwd of ik in staat zou zijn hem uit te rijden. Snelheid was in deze toch niet van belang, de finish wel. Het laagste punt van de wedstrijd was 1500 meter, het hoogste punt is de pas, de Lona, op 2800. Nou kom ik uit het prachtig mooie Drenthe, waar de viaducten voor de hoogtemeters zorgen en mijn teller aan het einde van een training vaak niet boven 30 uitkomt. Dus na een snelle rekensom is dat 200x zoveel dan normaal. Gelukkig hou ik, desondanks mijn woonplek, van recht omhoog fietsen.

WhatsApp Image 2018-08-20 at 14.28.24

Het eerste gedeelte (60 km) ging vrij makkelijk. Wel veel klimmen maar niet zo afgrijselijk technisch omhoog als ik 3 weken geleden in de transmaurienne had meegemaakt. Mijn hartslag hield ik 10 a 15 slagen onder mijn normale marathon tempo om er zeker van te zijn dat ik over zou komen. Na 60 km begon ik wel te voelen dat ik even bezig was. Tussen de 60 en de 80 km kwam een enorme klim tot 2300 meter, met daarna een technisch stuk bovenlangs met een prachtig uitzicht over een dal met een stuwmeer.

Na 6 uur en 30 minuten zat ik op 37 km van de finish.

Aardig stuk al, dat wel vooral door de afstand. Qua tijd zat ik nog prima. Maar ik wist dat het ergste nog ging komen. Na een afgrijselijk lang durende schotterpad (waar ik gemiddeld nog maar 6 km per uur kon) kwamen we aan bij het laatste ‘stukje’. 1.5 km recht omhoog lopen met een afgrijselijk stijgingspercentage. Nu had ik vast heel anders tegen die beklimming aangekeken als ik nog maar een uurtje onderweg was.

Na een uur lopen-stilstaan-lopen in de regen waren we boven. We gingen van 8 graden bij de start naar 30 graden en vervolgens op de pas de Lona naar 7 graden in de regen.

Na een korte afdaling moesten we nog een keer omhoog, dit was ik even vergeten. Voor de afdaling nog snel even een cola (meer hield ik niet meer binnen vanaf de 90 km). Vervolgens konden we ons naar beneden laten storten op een technische natte afdaling. Met wel een prachtig uitzicht op een gletsjer en stuwmeer. Hierdoor werd de pijn toch wel iets minder erg.

WhatsApp Image 2018-08-20 at 14.28.23

Na 11.30 uur kwamen we over de finish. Afgrijselijk veel tijd verloren in de laatste 30 km maar in ieder geval gehaald!!

Nu eerst even tijd voor de rest van de vakantie. En die zal voor een groot gedeelte bestaan uit…. relaxt fietsen op de Kona!

Sauerland marathon Grafschaft

Roy: afgelopen weekend stond ik aan de start van de Sauerlandmarathon in Grafschaft. Altijd een snelle maar erg zware wedstrijd. De eerste 8 km van de wedstrijd zijn zoals altijd geneutraliseerd of nou ja je mag de auto die voorop aardig zijn best doet zo hard mogelijk over de “schotter” paden te vliegen niet voorbij. Bij de doorkomst met toch zo’n 125 hm staat er een gemiddelde snelheid van 29,3 km/h op de teller. De auto verdwijnt en de eerste echte lange klim start direct. Op het eerste steile poefje heb ik even een gat maar met wat hulp van andere vinden we toch al snel weer de aansluiting met de eerste groep. Ik probeer zo lang mogelijk erbij te blijven maar moet vlak voor de top toch echt me eigen tempo kiezen. Ik kom hierdoor uiteindelijk in een mooi groepje te rijden en we rapen langzaam toch wat mensen op die het tempo voorin ook niet meer aankonden. Op de een na laatste lange steile klim leg ik het tempo nog eens een keer wat hoger en probeer met 2 andere een gat te slaan op de rest. Hierdoor dunt de groep aardig uit en blijven we met 5 man over. Op de laatste klim volgt een aardige finale en meerdere demarrages bij de meeste kan ik meespringen maar de laatste was me teveel en moet ik een gat laten op 3 renners. Samen met de andere Nederlander, van de Poels, probeer ik nog dichterbij te komen. Hierdoor finishte ik als 7de in mijn categorie en 11de overall met een gemiddelde van 25,3km/h….. Tevreden in een sterk deelnemersveld!

Beneluxkampioenschap Kluisbergen

Lotte: klimmen! Zin in! Kluisbergen, bekend als een old school mountainbikerondje stond afgelopen weekend op het programma. Pas om 14:00 zou het startschot luiden om te beginnen aan een eerst 1,5 kilometer lange startklim. Genoeg tijd om naar België af te reizen en te verkennen.

De ronde was mooi, niet heel technisch, maar wel speels en met flink wat hoogtemeters.

Toch stond ik ietswat onzeker een paar uur later aan de start. Afgelopen week niet helemaal fit geweest en ondanks dat ik mij nu wel goed voelde is dat altijd maar de vraag als je zo diep moet gaan. Bij de start waren we gelijk weg met een groep van 4 die aan het einde nog bestond uit Githa Michiels voorop en aan aantal meters daarachter ik met nog 2 andere rensters. Na 1,5 ronde wilde mijn buik nog niet meewerken dus moest ik even inhouden. Gelukkig kon ik mijzelf herpakken maar het werd een eenzame strijd op de derde plek met niemand voor of achter mij. Daarmee niet minder genoten of minder diepgegaan, want het idee dat ik nog bij iemand kon komen of dat ik ingehaald kon worden maakte dat ik tot op het laatst toe alles heb gegeven. Tevreden maar op zoek naar meer rolde ik als derde over de streep!